Tuesday, June 23, 2009

Episod 6 - Hanya Kau di Hati

Dalam semester 2, pelajar-pelajar tahun 1 sudah mula menunjukkan sikap sebenar, seolah-olah sudah 2 tahun berada di universiti. Ada yang sudah menunjukkan sifat kepimpinan, sifat bertanggungjawab dan komited dalam sesuatu tugas. Ada juga yang aktif dalam bidang sukan. Walaubagaimanapun kebanyakkan pelajar-pelajar tidak suka melibatkan diri dalam mana-mana aktiviti mahupun menjadi AJK. Pelajar seperti ini lebih suka berdiam diri di bilik dan menatap buku 24jam. Bagi Justin, kerana aktif dalam bidang sukan, dia sering menghabiskan masa di padang. Dia menjadi harapan pemain utama dalm bola sepak dan juga bola keranjang. Zasmond pula lebih menyerlah kepada sifat kepimpinannya. Dia telah dilantik menjadi presiden tahun 1 dan beberapa persatuan lain. Suraya lebih kepada tugas dalam bidang agama Islam. Kalau ada anjuran dia pasti menjadi salah seorang ajk tetap. Isabell kini dilantik menjadi ajk untuk kolej kediaman menggantikan ajk yang lama. Lain pula ceritanya dengan Luna, di atidak berminat menjadi ajk untuk mana-mana aktiviti tetapi dia akan menjadi peserta untuk beberapa aktiviti yang diminatinya. Dan pada masa sekarang ini dia lebih tertumpu kepada tawaran pertukaran pelajar. Dia hanya perlu menunggu temuduga dan kemudian keputusan. Dia sudah fikir semasaknya untuk belajar di tempat jauh walaupun dia sedar kemampuannya hanya sekecil tapak tangan. ibu bapanya juga merestui keinginannya.

“Hi Luna, wah rajinnya pagi-pagi sudah ada disini”, sapa Justin semasa melihat Luna berada di tingkat 2 perpustakaan.

“Justin rupanya, hai...sya nak cari buku ni...kau buat apa di sini awal pg? Cari buku juga?”

“Saya ada discussion group dengan group BI sya, sepatutnya kelmarin tapi tak sempat sebab bz ckit. Terpaksalah bgn awal nak siapkan assignment sebab petang ni kena hantar, kau nak cri buku apa? Boleh saya tolong?”

“Mesti bz dengan bola sepak kn..Xpalah saya dah jumpa pun buku tu”, kata Luna sambil menunjukkan buku yang inign dipinjamnya.

“Wah...bahasa inggeris dalam ni, bukan kau ambi cina ke?”

“Kenapa, tak boleh ka sya just nak belajar? Mana tau ada peluang belajar di negara orang..”

“Macam ada niat je...kenapa tak try tawaran pertukaran pelajar tu?”

“Sebenarnya...sya dah isi, tp tak tau la dpt ka tak”

“Dah isi? Kalau macam tu gud luck la tapi kau tak sedih ke tinggalkan kami terutamanya c Zasmond?”

“Kenapa nak sedih pula, kitorang tak ada apa-apalah...”

“Ye ke tak ada apa-apa...ok lah, saya pegi dulu...take care...”

Luna hanya mengangguk dan melihat Justin berlalu. Dia teringat pula akan Zasmond, pasti dia sekarang ini sibuk dengan persatuannya. Tapi kalau betul dia suka kenapa dia tak cakap? Luna hanya membiarkan persoalan itu bermain di minda, apa pun dia tidak mahu mempunyai kaitan dengan mana-mana lelaki buat masa ini. Luna berlalu ke kaunter untuk meminjam buku yang dipegangnya.

* * *

No comments:

Post a Comment